عنوان الموضوع : >أخطـاء ترتكبها النساء فترة النفــاس<-- - الحمل و الولادة
كاتب الموضوع : hanan
مقدم من طرف منتديات ايمازيغن



اليوم حبيت أتكلم معاكو وأنبهكوا لبعض أو للعديد من الأخطاء اللي بترتكبها النساء في فترة النفاس..
زي ما إحنا عارفين أن الفترة هاي بيرجع فيها الرحم لوضعو الطبيعي وبيطرد باقي مخلفات الولادة وكمان بيرجع المهبل لوضعو الطبيعي..

بس للأسف فيه أخطاءكثيرة بترتكبها النساء في الفترة هاي بتحول دون رجوع الرحم والمهبل لوضعهما الطبيعي..

أولاً: حمل الأشياء الثقيلة.. الرحم المفروض بعد نزولو في الولادة حيرجع لوضعو وحجمو الطبيعي.. والحاجات الثقيلة في الفترة هاي( فترة النفاس ) بتعوق رجوع الرحم لمكانو .. لا وكمان ممكن تسبب سقوطو (سقوط الرحم).. عشان جداً ممنوع منعاً باتاً حمل الحاجات الثقيلة في الفترة هاي.. يادوب يادوب تشيلي ابنك.

ثانياً: التعرض للتيارات الباردة.. المفروض الجسم يبقى سخن ودافي عشان دم النفاس ينزل وينظف الرحم كويس من الدم.. والتيارات الباردة بتجمد الدم جوا الرحم وأحياناً بيحصل اتسداد للأنابيب.. عشان هيك ممنوع منعاً باتاً في الفترة هاي التعرض للبرد..حتى لو الدنيا حر معليش نتتحمل الفترة هاي وبلاش التكييف بلاش ابدا.. وندفي نفسنا كويس خاصة المنطقة من تحت يعني نلبس بنطلون.. وكمان نلبس جورب عشان البرد مايدخلش من الرجلين.. هي فترة وحتعدي .. نستحملها عشان مصلحتنا.. كمان البرد في الفترة هاي بيوسع المهبل.

ثالثاً: شرب المشروبات الباردة .. عشان هذه كمان بيجمد الدم جوا الرحم.. وبدل الحاجات الباردة نشرب مشروبات ساخنة خاصة المشروبات اللي بتنظف الرحم زي مشروب القرفة.

رابعاً: الاستحمام بالماء البارد.. هذه كمان من الأخطاء الشائعة في الفترة هاي.. وهذه غلط لنفس السبب اللي ذكرناه في النقطتين اللي فاتو.. المفروض نستحمى بالمية السخنة ومن دون مانتعرض للهوا.. يعني ندفي الحمام كويس قبل الاستحمام عشان مانبردش ويدخلناش هوا.

خامساً: الجلوس في مغطس الماء والملح.. هذا من الأخطاء الفادحة اللي الست بترتكبها في الفترة هاي.. المية والملح فعلاً كويسين للغرز.. إنما مضرين جداً للرحم اللي بيدخولولو عن طريق المهبل .. الرحم المفروض يبقى ناشف عشان يبقى سليم والمية بتضر الرحم وبتخليه رخو وبتضر كمان المهبل اللي بيكون لسه خارج من ولادة ومتجرح وماينفعش ليه مية وملح لأن الملح كمان بيزود الافرازات .. فتلاقي الست خارجة من نفاسها وهي بتعانب من افرازات كثيرة..
نقدر بقى نعتني بالغرز بأي من المطهرات زي مطهر البيتادين.

سادساً: أكل الملوخية والموز وكل الأكل اللزج عشان هاي بتعمل لزوجة في الرحم وتسبب كثرة الافرازات.. عشان هيك يفضل الابتعاد عن الحاجات هاي خلال فترة التفاس.

سابعاً: الرجيم.. هذا ممنوع ابدا ابدا .. الجوع ممنوع والتخمة ممنوعة..

لا تنسوني من دعواتكم


قد تكوني مهتمة بالمواضيع التالية ايضاً:





©المشاركات المنشورة تعبر عن وجهة نظر صاحبها فقط، ولا تُعبّر بأي شكل من الأشكال عن وجهة نظر إدارة المنتدى©