عنوان الموضوع : قصة العقد- قصص
كاتب الموضوع : admin
مقدم من طرف منتديات ايمازيغن

قصة العقد المفقود او المزيف هى قصة درستها وعجبتنى جدا الصراحة هى قصة انجليزية
كان رينية فى الثالثة من عمرة كان طبعة هادى وكان حريص جدا على اى مال بيكسبة ودا بسبب ال كان بيشوفة من تعب ف حيانة . ابوة ترك امة وهو كان عندة عشر سنين وتزوجت امة باقطاعى ال رفض انة يكون مع امة واشتغل نادلا وبعدين كمل درستة ال سابها وكمل علوم الاقتصاد والادارة
وبعدين اتعرف على فتاة اسمها جاكى
وبعد كدة اتفقوا علىالزواج وبدا يدور على شغل عشان يشتغل فسمع ان واحد من الاغنياء يدور عن موظف يعمل كمحاسب ووضع اعلان فى الصحف بشرط ان يتم فحص المتقدم للعمل فذهب رينية وناس كتير كانو بردو اتقدموا ولاكن كان هو الفائز وبعدين اشتغل فيها بجد لحد ما كون فلوس كتير وبعدين اتجوز جاكى
واتعرفت جاكى على امراة اسمها سارة وفى يوم دعى الرجل الغنى ال هو صاحب العمل كبار المنطقة ومنهم وزير وقدم دعوتة لرينية وزوجتة جاكى وقبل رينية الدعوة بس جاكى رفضت دعوة الحفلة وقالت ان الحفلة دى لناس كبار وهيحضر فيها اميرات وناس على اعلى مستوى ولو فبلت الدعوة مش هتبقى عايزة تكون ااقل منهم فسالها رينية المطلوب منة فقالت فستان واحذية فقبل ما طلبتة وبعدين لما اشترالها ال طلبتة منة وجة الوقت ال هيروحو فية الحفلة رفضت فسالها قالت ينقصنى عقدا قال لها لا املك مال لهذا العقد وقال لها انهم يستطيعوا ان ياتى لها بعقد مزيف بس هى بردو رفضت ؟ فقال لها تستعير من صحبتها الهى كانت متعرفة عليها قبل كدة مكنتش عايزة الفكرة دى بردوا بس رضيت عشان مضعشى عليها الحفلة وبعدين راح معها عشان يستلفوا العقدوجابواالعقد على اساس انهم هيردوة بعد الحفلة لما تخلص وتزينت كاجى بالعقد وارحت للحفلة ال فضلت لحد الصبح ولما خلصت الحفلة راحو للبيت فسالها رينية عن العقد فاخدت تدور علية فملقتهوش وراحرينية لبيت الرجل ال كان عامل الحفل ودور مع الخادم على العقدولاكن بردة ملقهوش

ورجع حزين ولما رجع طلب منجاكى انها انها تذهب لسارة وتقولها ان العقد العقد انكسر منة حلقة وتجيب منها صورة العقد عشان تصلحة وبالفعل ذهبت وقالت لسارة كدة وجابت منها صورة العقد وفى الصباح ذهب ال صائغ يهودى بصورة العقد وقالهم ان العقد هيكلف 20150وان هو ال مصمم العقود دى فوافق رينية ال كان ميملكش الا الف وبعدين اخذ يستقرض من معارفة الامر ال خلاة مديون 15 سنة وخدوا العقد ورجعوة لسارة بعد اما استلف واشترى العقد من الصائغ واخدوا يعملوا عشان يرجعوا الديون ال نستهم حيتهم وتعبتهم كتير عشان يرجعوها وطبعا جاكى مبقتش زى الاول تخرج وانكفائت فى بيتها ومرت السنين والايام وفى يوم صرخ رينية اليوم اخر فرنك من الديون واعطاها مالا لتحضر لهما طعاما وشربا ليحتفلوا فراحت السوق وهى طول ال15 سنة مشفتش نفسها فى المرا ية يا عينى وفى الطريق شافت سارة التى صدمتها بكتفها بس سارة معرفتهاش فسالتها جاكى الم تعرفيننى فنذهلت سارة من شكل جاكى الجميلة التى اصبحت اقرب الى عجووز فقالت جاكى مالذى اصابكى لعنة العقد لقد ضيعتة واشتريت واحد بدلة وكلفنى 15 سنة ديون وعشرة الف فرنك فردت سارة


بان العقد كان مزيف وسعرة 500 فرنك فقط طبعا يعنى جاكى وقعت على الارض من الصدمة وماتت المسكينة 15 سنة مش حاجة سهلة مرتحتش يوم فيهم وبعدين اتكلت على الله مسكينة المهم بقى بعد اما ماتت زوجتة ال هو رينية اخذ يتحرى عن ليبحث عن الحقيقة

تبين ان الصائغ اليهودى يتسلل الى الحفلات ويسرقثم يعيد بيعها فتم القبض علية وغرم تمن العقد ضعفين اما رينية اخذ حقائبة واخذ يبحث عن ام تركتة طفلا وحدة تاركا منزلة وذكرياتة وطبعا فى حكم كتير من القصة دى

.................................................. ...................................


قد تكوني مهتمة بالمواضيع التالية ايضاً:





©المشاركات المنشورة تعبر عن وجهة نظر صاحبها فقط، ولا تُعبّر بأي شكل من الأشكال عن وجهة نظر إدارة المنتدى©