عنوان الموضوع : اه لو تعرفى فضل ثواب ترديد الاذان من قلبك مع المؤذن- فقه اسلامي
كاتب الموضوع : khouloud
مقدم من طرف منتديات ايمازيغن

النهارده هتكلم فى موضوع مهم و فى نفس الوقت ثوابه كبير قوى مين فينا ميتمناش ان ربنا يستجيب لدعوته وياخد اجر ترديد الكلام زى المؤذن وبيشهد لك كل ذرة فى المكان اللى انتى بترددى فيه تشهد لك يوم الحساب و كالمؤذن يا الله ايه
ده على رحمة ربنا علينا وكمان بتاخدى ثواب بعدد المصلين فى المسجد مع المؤذن امام المسجد

اكيد كلنا و عشان كدا ان قلت لازم اكتب ليكوا عشان تاخدوا الثواب كلكوا و اهى حاجة نولاء بيها ميزان حسناتنا و هى ترديد الاذان مع المؤذن قد ايه ثوابه عظيم لما تردديه من قلبك و انتى مؤمنة بكل كلمة بتردديها وراء المؤذن
ويخلص الاذان من هنا و تقولى
( حقاً لا اله الا الله رضيت بالله رباً وبلاسلام ديناً و بمحمد صل الله عليه و سلم نبيا و رسولاً ) وهبقى اقولكوا مدى عظمة و ثواب ( رضيت بالله رباً و بالاسلام دينا و بمحمد صلى الله عليه و سلم نبياً و رسولاً ) بس فى الموضوع الجاى ان شاء الله بعد ده وده الكلام مش من عندى لا

وشوفى بقى شئ مش هياخد مننا 5دقائق كل اذان و بعديها اسالى الله بقلب خالص فى دعواتك وربنا برحمته يستجيب الله سبحان الله
شوفو اربنا حبيبنا بيسبب الاسباب عشان عايز يدينا حسنات عايز يستجيب انا عشان يرحمنا و يريحنا و احنا تاعبين نفسنا وقدمنا حاجات
سهلة بسيطة لكن ثوابها كبير ياريت منتهاونش فى ترديد الاذان مع المؤذن مش هنتعب فى حاجة والله يا جماعة وانا بعمل كدا بقالى سنين و الحمد لله واشكر الله وجزاه الله خير من ارشدنى لذلك بس النهارده افتكرت و قلت انا لازم اعمل الموضوع دلوقتى قبل ما اتعب تانى و انسى

عسى يا رب اكون سبب ليكوا فى كسب حسنات فى ميزان اعملكوا و اعمالى و ربنا يتقبل منا و منكوا و يا رب متنسوش ابدا و امانة بلغوا الكلام ده لكل اللى تعرفوهوم فالدال عالخير كفاعله و شكرا و اسفة انى طولت عليكوا بس بقول اللى فى قلبى لانى بحب كل الناس و الله و اتمنى الخير ليكوا كلكوا
و متنسونيش بدعوة خير لشفائى و كل مريض و يفك كربى من عنده و يهدى ابنى وامانة التقييم عشان الكل يستفيد
الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه، أما بعـد

فقد روى الطبراني عن معاوية أنه سمع رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول: من سمع المؤذن فقال مثل ما يقول فله مثل أجره. وهذا الحديث ضعفه الألباني ـ رحمه الله. وقالالهيثمي: رواه الطبراني من رواية إسماعيل بن عياش عن الحجازيين وهو ضعيف فيهم.وقال المنذري: متنه حسن وشواهده كثيرة. فيض القدير.
وعلى فرض صحة الحديث لا يلزم تساويهما في الأجر من كل وجه

قال المناوي في شرحه: أي: فله أجر كما للمؤذن أجر، ولا يلزم منه تساويهما في الكم والكيف. فيض القدير.
وقال إسحق بن راهويه في مسنده: يعني مثل أجرالكلمات التي تكلم بها المؤذن، ويفضله المؤذن بما صار مؤذنا، فله مثل أجر من سمعه من رطب ويابس، وهو كالمتشخط في دمه، وهو أول من يُكسى، وأشباه ذلك خص بها المؤذن

وقد وردت أحاديث أخرى صحيحة في فضل إجابة المؤذن وما يقال بعده، فقد روى مسلمفي صحيحه عن عمر بن الخطاب قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: إذا قال المؤذن: الله أكبر الله أكبر، فقال أحدكم: الله أكبر الله أكبر، ثم قال: أشهد أن لا إله إلا الله، قال: أشهد أن لا إله إلا الله، ثم قال: أشهد أن محمدا رسول الله، قال: أشهد أن محمدا رسول الله، ثم قال: حي على الصلاة، قال: لا حول ولا قوة إلا بالله، ثم قال: حي على الفلاح، قال: لا حول ولا قوة إلا بالله، ثم قال: الله أكبر الله أكبر، قال: الله أكبر الله أكبر، ثم قال: لا إله إلا الله، قال: لا إله إلا الله، من قلبه دخل الجنة.

[COLOR="rgb(139, 0, 0)"]وعن عبد الله بن عمرو أن رجلا قال: يا رسول الله، إن المؤذنين يفضلوننا، فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: قل كما يقولون، فإذا انتهيت فسل تعطه. رواه أبوداود وأحمد،وصححه الألباني. [/COLOR]

[COLOR="rgb(139, 0, 0)"]ولا يلزم من حكاية الأذان قطع العمل الذي يقوم به الشخص؛ فيمكن له أن يحكي الأذان وهو يتابع عمله، إلا أن يكون في صلاة، فإنه لا يقطعها لحكاية الأذان، ولا يحكيه أثناءها - عند جمهور أهل العلم - لحديث البخاري: إن في الصلاة لشغلًا.ولو كان أثناء تلاوة القرآن، فإنه يقطعها لحكايته [/COLOR]





قد تكوني مهتمة بالمواضيع التالية ايضاً:





©المشاركات المنشورة تعبر عن وجهة نظر صاحبها فقط، ولا تُعبّر بأي شكل من الأشكال عن وجهة نظر إدارة المنتدى©